העולם הלא מדובר: אקטיביזם פמיניסטי חדש בישראל

ד"ר אראלה שדמי היא פעילה פמיניסטית וחוקרת עצמאית בנושאי נשים ופמיניזם, משטרה ושיטור. הייתה ראש התכנית ללימודי נשים ומרצה לקרימינולוגיה ואכיפת החוק במכללה האקדמית בית ברל. פעילה וותיקה בתנועה הפמיניסטית, בתנועת השלום של נשים ובמאבק כנגד גזענות ולמען מזרחים. הייתה חברת הנהלת "בצלם" וחברת ועדת האמת לאירועי הנכבה בנגב. כיום מובילה הקמת דיור שיתופי לנשים בגיל השלישי והמרכז לתרבויות נשים ופעילה בשתי רשתות גלובליות העוסקות בכלכלת הנתינה, חברות מטריארכאליות וזכויות וידע של הדרום הגלובלי. היא פרסמה ספרים ומאמרים רבים בסוגיות של נשים ופמיניזם (נשים בשחור, נשים ושלום, נשים אשכנזיות, נשים במשטרה, אלימות כנגד נשים, התנועה הפמיניסטית, המאבק הלסבי, רוחניות, שלום, כלכלת הנתינה וחברות מטריארכאליות) ופרסמה כמה ספרים ומאמרים ביקורתיים על משטרת ישראל.

בשנים האחרונות, מתחת לראדאר התקשורתי, החל להתפתח סוג חדש-ישן של אקטיביזם  שלעניות דעתי משקף מהפכה של ממש בעודו פועל בעיקרו לעיצוב עולם חדש. הכוונה לאלפי נשים וגברים, בארץ ובעולם, שעסוקים:ות בהקמת החברה האלטרנטיבית שצפויה להגיע עם התפרקות הסדר החברתי כפי שאנו מכירים:ות אותו היום. הדגש איננו על ייצוג נשים, חקיקה פמיניסטית, שירותים לקבוצות מוחלשות ועוד, העומדים במוקד האקטיביזם הקיים, אלא על דרך חדשה לשינוי חברתי – דרך רדיקלית, טרנספורמטיבית, מהפכנית.

אלפי ואולי מיליוני נשים וגברים1 בארץ ובעולם בונים מלמטה קהילות, כפרים אקולוגיים, גרעינים עירוניים, אשכולות יישובים, קואופרטיבים לתעסוקה ולדיור, כולל של בני הגיל השלישי, מיזמי אמנות, מיזמי סביבה, שירותי רווחה וחינוך, שירותי הגנה ושיטור (הכוללים משמרות פיקוח וסיוע, מועדונים שכונתיים, "קפה משטרה" המקדם דיאלוג בין תושבים לשוטרים המקומיים, שהובילו לירידה משמעותית בפשיעה בארה"ב)2 .

אקטיביזם זה מלווה ומגובה במכוני מחקר ופעולה רבים, שכולם עסוקים בשרטוט קווי המתאר של העולם החדש. פעילות ופעילים אלו אינם מחכים למדינה או למוסדות לקבלת שירותים, אלא מתחילים לבנות מלמטה חברה חדשה, כלכלה מקומית, תרבות מקומית. הם מגדירים מחדש מוסדות חברתיים (למשל: משפחה קהילתית במקום גרעינית, אימהות קולקטיבית במקום מבודדת, ועוד). הם מייצרים זהות מקומית, תחושת שייכות למקום ולקהילה כשהזהות הלאומית המיליטאריסטית והכוחנית נשחקת. הם פועלים לפי מערכת ערכים שונה – מכילה, מקבלת, משתפת, דאגנית, אחראית, ובעיקר: נתינה ששוברת מחיצות ומייצרת חיבור ולא דרוג, קהילה ולא אינדיבידואליזם, קיום ולא צרכנות, דיאלוג והקשבה ולא ויכוח ומריבה.

אולי השמאל הליברלי נחלש וכמעט נעלם, אבל את מקומו תופסת, בשקט בשקט, פעילות חדשה לשינוי חברתי המייצרת שינויים מרחיקי לכת בשטח. השינויים הדרמטיים הללו הם תשתית לעיצוב חברה אחרת וכלכלה אחרת, פוסט-פטריארכאלית, פוסט-קפיטליסטית ופוסט-קולוניאליסטית, הבנויה על הנחת השפע ועל התחברות מחודשת עם הטבע ואמא אדמה.

הרקע לפריחת האקטיביזם החדש הזה טמון, בראש ובראשונה, בנסיגת המדינה מחובותיה – במיוחד הביטחון האישי, הרווחה, הבריאות, החינוך – והשתלטות מוגברת של המשטר התאגידי, שלעומתם היחיד:ה עומד:ת בודד:ה ללא כל הגנה ותקווה, המלווה בהכרה בכישלון הקפיטליזם והניאו-ליברליזם. הוא ממילא מושפע מהרשתיות האינטרנטית, מהתסכול מהפוסט-מודרניזם ומהמעבר להיפו-מודרניזם הבא במקומו 3. אך הרקע לפריחת האקטיביזם החדש טמון גם בהצלחה החלקית בלבד של שיטות הפעולה הפמיניסטיות עד כה (למשל, מחקר אמריקאי מעיד על עלייה בייצוג נשים בתקשורת ובפוליטיקה אך העדר שינוי בסטראוטיפים המגדריים 4. בנוסף, אני בספק אם אלימות גברים כנגד נשים על כל מופעיה פחתה באופן משמעותי ובכלל רבדי החברה למרות מאבק פמיניסטי נחוש מזה 50 שנה לפחות). ויתרה: ההישגים הפמיניסטיים נראים היום הפיכים, לנוכח הצלחתו של טראמפ והתגברות הדת, השמרנות והפשיזם בישראל ובמקומות אחרים.

תנועה רחבה זו לשינוי חברתי 5 אינה מונהגת על ידי גברים (ודאי לא לבנים מהמעמד הבינוני), ובעצם אין לה מנהיגים כלל וגם לא אידיאולוגיה. היא דוחה את הפטריארכיה, הגזענות, ההומופוביה ושנאת הזר. נוכחותן ומנהיגותן של נשים בולטת מאוד באקטיביזם זה ויותר מכך – ערכיה מזוהים עם המורשת הנשית והאימהית 6: נתינה, דאגה ואחריות (תוך דחיית ערכי הצריכה, הרווח והצבירה). בעקבות המורשת הנשית הזו, המשלבת מקומיות, קהילתיות, דאגה לטבע ודחיית המדינה ככורח, אני מאפיינת את האקטיביזם החדש הזה כפמיניסטי-מטרנאלי-ילידי.

יש עוד שפע של רעיונות לבניית העולם מלמטה שפמיניסטיות יכולות לאמץ כדי להגיע להישגים ממשיים. בכלל זה גם הפעילות לשלום. במקום לחכות למדינה שתעשה משהו או לציבור שישנה את עמדותיו, מוטב שתצטרפנה לתנועת ההתחדשות הזו,  ותקמנה מלמטה קהילות שיתוף וכפרים אקולוגיים ועסקים חברתיים ועסקים טכנולוגיים, שכולם יהיו בנויים על חיבור, נתינה ושיתוף בין יהודים לפלשתינים. 7


1 פול הוקן, הפעיל הסביבתי החשוב, מעריך את מספרם מעבר למאה מיליון.
2 https://www.haaretz.co.il/news/world/america/.premium-1.4593621 לוקחים את הסדר לידיים: היוזמות הקהילתיות שהורידו את הפשיעה בארה"ב מאז ראשית שנות ה-90 פחתו מקרי הרצח בארה"ב ב-50%. מחקר חדש מראה כי לצד פעילות משטרתית וכליאה, עמותות קהילתיות הפועלות בשכונות מעניקות אלטרנטיבות לחיי פשע.
3 https://www.haaretz.co.il/literature/.premium-1.414835 בצעקה שקטה ותעצומות אתיות־חברתיות הצוברות תאוצה היפו מודרניזם פירושו, בין השאר, לעמוד מול ידע רב בשקט ובמגמה אנטי מהפכנית ולשאול שאלה מהפכנית שלא נשאלת על הצורך בטכנולוגיה. "תנועת תרבות", "דרור ישראל", האמנים גיל נאדר ומרק לומברדי הם דוגמאות לדבר שמתרגש ובא אחרי הפוסטמודרניזם
4 Nicole Lofaro et al. The Times They Are A-Changing..Or Are They Not? A Comparison of Gender Stereotypes, 1983 to 2014. Psychology of Women Quarterly, March 2016 DOI: 10.1177/0361684316634081
5 ראו את מפת היוזמות שפיתחה קבוצת "אנו" http://yozmot.anu.org.il/ כדרך אפשרית להבין את גודל התנועה לשינוי חברתי.
6 שהוצגה, למשל, באנתולוגיה בעריכתי דרך אם, תל אביב: רסלינג, 2015.
7 דוגמא מצויינת לכך היא ECOPEACE MIDDLE EAST

שיתוף המאמר:

Facebook
WhatsApp
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *