נערות במרכז (הטניס)

ד"ר אורנית רמתי-דביר היא ראשת תחום תעסוקה באקורד פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי, שבאוניברסיטה העברית.
במסגרת אחריותה – יצירת תשתית הידע והנגשתו לשדה במטרה להפוך את עולם התעסוקה ליותר מגוון. לצד זאת עוסקת במחקר ומתמקדת בנערות וגוף. מלווה את התוכנית לנערות במרכז הטניס ותומכת במדריכות שממשיכות ועובדות עם נערות בהתאם למטרות, לתפיסה ולמתווה שגובש.

עיסוק של ילדות וילדים, נערות ונערים בספורט נחשב כבעל תרומה חיובית להתבגרות ולהתפתחות. הוא מאפשר לאחדות ואחדים לזהות ולפתח את כישוריהן/ם כספורטאיות/ים. יתר על כן, העיסוק בספורט נחשב כתורם לתפיסה העצמית ולתחושת המסוגלות, כבסיס טוב לניהול אורח-חיים פעיל ובריא בהווה ובעתיד, כפרקטיקה של הנאה ושחרור ואף כפרקטיקה שמאפשרת קשר חיובי עם הגוף. בעוד שבעבר הספורט היה טריטוריה גברית מובהקת, המאבק הפמיניסטי הביא לכך שגופים שונים מנסים כיום לעודד ילדות ונערות לעסוק בספורט תוך הדגשת המסר: "כשאת עושה ספורט את תמיד מנצחת". 

מחקרים שבחנו את מעורבותן של נערות בספורט העלו כי הן מעורבות בספורט כיום יותר מבעבר. עם זאת, הם זיהו שבנות מתמידות פחות מבנים, ובמהלך גיל ההתבגרות יותר בנות מבנים פורשות מספורט. מחקרים אחדים זיהו שילדות ונערות מקבלות פחות תמיכה ועידוד לעסוק בספורט מאשר בנים ונערים. הם גם מצאו כי עצם העיסוק בספורט מערער בעיני חלק מהנערות על זהותן הנשית. הם זיהו שערכים מרכזיים בספורט – כמו הישגיות ותחרותיות, וצורת ההתנהגות הנקשרת אליהם – מרתיעה חלק מהבנות ומרחיקה אותן מספורט. מחקרים אחרים הצביעו על ההתייחסות אל הגוף הנשי ועל התפיסה הדומיננטית בקרב נערות כי גופן המשתנה, המתפתח והמפותח, פחות מתאים לספורט, וכן על חששן של אחרות כי עצם העיסוק בספורט פוגע בייצוג הגופני הנשי המוערך. זוהי סיבה עיקרית לפרישתן של נערות מפעילות זו.

מתוך הבנת מגוון החוויות של נערות בספורט מחקרים אחדים ערערו על הנחות הבסיס הרואות בעצם העיסוק בספורט תרומה חיובית לתפיסה העצמית והעלו את הטענה כי ערכים חיוביים אלו מתממשים במסגרות הספורט המקובלות עבור נערות שנתוני הגוף שלהן מתלכדים עם "דמות הספורטאי" בלבד. מחקרים אלו זיהו כי עבור נערות שמאפייני הגוף שלהן אחרים – שהן פחות זריזות או קלילות, שהקואורדינציה שלהן פחות מפותחת, או שאווירה של מדידה ותחרות מלחיצה ומאיימת עבורן – העיסוק בספורט עלול להיות פוגעני.  

הידע הרב על דפוס המעורבות של ילדות ונערות בספורט קיבל ביטוי עד כה בעיקר בשיח המעודד אותן לעסוק בספורט. מעבר לכך לא הוכנס כל שינוי בתוכניות שביקשו לפעול למען ילדות ונערות. כלומר, המסגרות הקיימות לא התמודדו עם הגורמים שעלולים להיות פוגעניים עבור חלק מהנערות ומרחיקים אותן מהספורט ולא הותאמו לצרכיהן. 

פרויקט ייחודי מופעל במרכז הטניס ביפו. בקיץ 2013 הזמינה אותי מנהלת המרכז, רקפת בנימיני, לבנות תכנית המתרכזת בנערות. המטרות שהגדרנו לעצמנו היו: לעבוד עם קבוצה של נערות לאורך זמן, ליצור מסגרת שתגרום להן להתמיד וליהנות מהערכים החיוביים הגלומים בעיסוק בספורט ולאפשר להן לבחון ולגבש את זהותן הגופנית והנשית. ראינו בתוכנית הזדמנות לערער על הסדר ההגמוני של המגדר ולא רק פעולה למען הנערות שהצטרפו. מיקומו של המרכז – ביפו – כיוון אותנו לבניית תכנית שתתאים לנערות המשתייכות לדתות שונות. עיצבנו את התוכנית כשלנגד עינינו הנערות כסובייקט שלם – גוף, תבונה ורגש. על בסיס תפיסה זו כללה התכנית שיעורי טניס קבוצתיים, פעילות גופנית נוספת ומפגשי תוכן. שיעורי הטניס לא נבנו ברוח של  הספורט התחרותי אלא ברוח התפיסה של "ספורט למען השלום", שמדגישה ערכים של שיתוף פעולה, חברות, הנאה ושחרור. שיעורי הטניס הקנו לנערות מיומנויות גופניות ופרקטיקות של משחק בצוותים. זיהינו כי תירגול יוגה מעודד את המשתתפות להרגיש את גופן, שלא כמו הטניס המתרכז במיומנויות ובביצועי גוף. מפגשי התוכן עסקו במשמעויות של להיות נערות בחברה שבה הן חיות. בין היתר עסקנו בתפיסות של מגדר ושל נשיות; במשמעויות של הגוף ושל המראה החיצוני; בביקורת חברתית ותרבותית ובצירים שונים של אי-שוויון המארגנים את החברה בישראל ואת סביבתן המיידית; באידיאל ההישגיות המרכזי בספורט; ובאפשרות של כל אחת ואחת לנהל משא ומתן עם הכוחות המופעלים עליה ולהתנגד. התהליך הקבוצתי תמך בתכנים ואיפשר לכל אחת להביע את עמדותיה ולכולן ביחד להתגבש כקבוצה תומכת ומחזקת. אחוות הבנות  שנוצרה (sisterhood) הוסיפה ממד של חברות ומחויבות הדדית לתהליך. 

מתחילת הפעילות ב-2013 ועד היום, השתתפו בתוכנית כ-40 נערות, מתוכן כ-80% התמידו לתקופה של לפחות שלוש שנים. התוכנית זכתה לאמון מלא מצד הנהלת הארגון והיא ממומנת על ידי תורמים אמריקאים. בימים אלה משמשת התוכנית שהופעלה ביפו כמודל ליישום דומה במרכזי הטניס האחרים בישראל.

שיתוף המאמר:

Facebook
WhatsApp
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *