עולם הרכב לא חייב להיות תחום גברי ורחוק

בת 30. נשואה ואמא לילדה בת 7 ותינוקת. בעלת הבלוג "אוטול'ה" ומעבירה סדנאות בתחזוקת רכב (בעיקר לנשים).

הכל התחיל כשהייתי נהגת חדשה וצעירה. יום אחד הייתה לי תקלה ברכב והייתי חסרת אונים.

ניגשתי אל בחור צעיר ברחוב והסברתי לו שאני תקועה… הוא עזר לי ואני הרגשתי רע על כך שאיני מבינה דבר ברכב שלי. באותו יום החלטתי שאני רוצה ללמוד ולהכיר את הרכב. הבנתי באותו רגע שיש נשים רבות שלא מבינות כלום והן חסרות אונים בדיוק כמוני. 

חיפשתי מקום שמלמדים בו את כל מה שקשור לרכב ולא מצאתי. 

התחלתי ללמוד ולהכיר את הרכב בהדרגה. הלכתי למוסך וביקשתי שילמדו אותי איך בודקים שמן ומים.  הלכתי לעשות טיפול שנתי וביקשתי שיסבירו לי מה עושים בטיפול.

בהתחלה חשבתי להקים ערוץ יוטיוב וללמד דברים שקשורים לרכב. ניגשתי לאחד המוסכים ובעל המוסך נקרע מצחוק ואמר לי שלא מרוויחים כסף מיוטיוב. 

באותו זמן הגיעה מישהי למוסך וסיפרה לי שהיא אלמנה וכי בעלה היה מטפל בכל מה שקשור לרכב. כשהוא נפטר היא נשארה חסרת אונים כי לא  הבינה כלום ברכב. באותו רגע הבנתי שיש לי משהו ביד. 

בעקבות שיחה עם חבר החלטתי לפתוח בלוג. בתחילה לא הבנתי הרבה בעולם הרכב ולא הבנתי עד כמה זה עולם גברי ורחוק מנשים. כשפתחתי את הבלוג היו, להפתעתי, הרבה מאד תגובות חיוביות. תוך פחות מחודש התראיינתי לעיתון "הארץ" ותוך כ-3-4 חודשים התראיינתי בכל ערוצי התקשורת.

הבנתי שעליתי על משהו הרבה יותר גדול ממה שדמיינתי וכי יש פה שוק ענק של נשים שרוצות ללמוד ולהבין בתחום הרכב אך ישנם מחסומים רבים בנושא הזה. כחודש אחרי שפתחתי את הבלוג יצר איתי קשר מוסכניק מתל-אביב (ניצן לוי ממוסך שאפט). הוא סיפר לי שכבר שנים הוא רוצה ללמד נשים להכיר את הרכב. החלטנו לשלב כוחות, אני אחראית על השיווק והוא אחראי על העברת הידע הטכני. המוסך שלו נקבע כמיקום של הסדנאות. העברנו יחד סדנאות במשך כשנה- שנה וחצי ואז התחלתי להעביר סדנאות בעצמי.

עד היום (3 שנים מפתיחת הבלוג) גלשו באתר מאות אלפי גולשים. בסדנאות למדו מאות נשים וכמה גברים. העברתי את הסדנה עשרות פעמים ואני מנהלת קבוצת פייסבוק גדולה בנושא ומעסיקה כרגע עובד במשרה חלקית.

כמה מההתנסויות שחוויתי במהלך השנים הללו: בראיון לערוץ טלוויזיה, התבקשתי להחליף גלגל בשידור חי. הצלם אמר לי לפני הצילום שהוא לא מאמין שאני אעשה זאת והציע לי להיעזר בו, כדי שיהיה לי יותר קל. הוא סירב להאמין שאני יודעת להחליף גלגל ומבחינתו זה היה גימיק. כמה פעמים כשהעברתי סדנאות ובאזור עברו גברים וראו אותי מלמדת לבדוק שמן או להחליף גלגל הם באו לעזור ולתת עצות וציינו עד כמה הם בהלם מכך שנשים מסוגלות לעשות דברים כאלו. 

הרבה פעמים גברים שלחו לי הודעות בסגנון של "איזה סקסי זה אישה שמבינה ברכב, והייתי מוכן להתחתן איתך רק בגלל זה". תגובות אלו מלמדות על כך שהידע המעשי הקשור לרכב ולטיפול בו נתפס בעיני גברים כתחום גברי מובהק והם משתאים לראות אישה שעוסקת בתחום הזה.  

אני נוהגת לשאול נשים שמגיעות לסדנאות למה הגיעו לסדנה ומה הן רוצות לדעת. התשובה הרווחת היא שיש להן חשש ופחד להיתקע עם הרכב. רוב הנשים רוצות להגיע לסדנה וללמוד בגלל פחד שיהיו חסרות אונים כשייסעו לבד והרכב ייתקע.  

לנשים שמגיעות לסדנה חשוב להצטלם כשהן מחליפות גלגל. אני חושבת שהסיבה לכך עמוקה יותר מאשר סתם לעשות סלפי תוך כדי פעילות מהנה. החלפת גלגל נתפסת בעיני נשים כפעולה מסובכת והן רוצות להוכיח שהן מצליחות לעשות זאת לבד בקלות ואפילו ניהנות מזה.

אני סבורה שהאתגרים בעיסוק זה אינם קשורים לכך שמדובר ברעיון פמיניסטי אלא לאתגרים שיש בכל עסק שבונה משהו חדש שלא קיים. להבנתי, האתגר העיקרי היה לגבש מודל כלכלי, דרכי שיווק, לחשוף את  העסק לקהל רחב ולדאוג שכולם יבינו מה בדיוק אני עושה.

אחד הדברים המשמעותיים מבחינתי, בתור בעלת עסק, הוא לתת לבת שלי, דוגמה אישית לאמא עצמאית, חזקה, שעובדת בעבודה משמעותית. אני מספרת לה הרבה על העבודה שלי, מסבירה לה מה אני עושה ומנסה להסביר לה את המשמעות שמאחורי העשייה הזו.  

לסיכום: זו זכות גדולה עבורי להיות חלק משינוי בתפיסת עולם של מאות ואלפי נשים שמבינות שעולם הרכב לא חייב להיות תחום גברי ורחוק. יש לי תחושת סיפוק עצומה מכך שאני בעלת עסק עצמאי שהקמתי בעשר אצבעותי ומכך שהייתה לי הזכות  לעשות את מה שעשיתי.

שיתוף המאמר:

Facebook
WhatsApp
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *