עיר לכולן: על עקב או בסניקרס

משתדלת לתווך בין שטח לאקדמיה ובין אקדמיה לשטח, במטרה לקדם פעולות משפרות מצב קיים. ד"ר סיגל אופנהיים שחר היא חוקרת ומלמדת (מתוך ובתוך הקשר פמיניסטי) על הנחיית תהליכי למידה והתערבות; מחקר איכותני, הנחיית קבוצות; חוללות מנהיגותית ואקטיביזם חברתי- בתוכנית ללימודי מגדר, בחוג לסוציולוגיה ובבית ספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן ובמכללה האקדמית אונו.

מיזם "עיר ידידותית לנשים" עושה עלייה רשמית לישראל מסיאול שבקוריאה הדרומית החל משנת 2012, עת הושק בכנס ארצי באשדוד. מטרת הכנס הייתה לעורר מודעות רחבת היקף וללמוד באמצעותו אילו צרכים עירוניים, בעיקר של נשים, לא נלקחים בחשבון בתכנון ובניהול העיר. הגוף שנבחר לשמש כבסיס ידע אקדמי, היה 'מרכז דפנ"ה' (דלת פתוחה לנשים הלומדות) שפעל כחלק מהתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן. בהיותי אז מנהלת המרכז, הפכתי להיות חלק מהצוות האקדמי שליווה את היוזמה, מה שאפשר לי ללמוד לעומק כיצד ניתן לסייע בעיצוב מדיניות עירונית רגישת מגדר.

מהידע האמפירי עולה שהקולות המושתקים, בדרך כלל, של נשים ושל אוכלוסיות מיעוט, מייצרים 'חצר אחורית' של צרכים שקופים בתחומים כמו ביטחון, תחבורה, תעסוקה, ספורט, בריאות וחינוך. לאור זאת, החזון שלנו כיוון לעצב תפיסה עירונית שרוצה להקשיב לצרכים אלו, להכיר בהם ולזהות את המגוון שלהם, כדי לפעול באופן שיטתי ולספק להם מענה מיטבי. כך, שתוך כדי תהליך דיאלוגי זה, העיר עשויה להפוך בפועל להיות עיר 'טובה' למכלול תושביה ותושבותיה יותר. 

ליועצת לקידום מעמד הנשים בעיר נועד תפקיד משמעותי בהנעת מהלך זה. שכן הצטיידות בהקשבה, משפרת את היחס הגישה והניהול היומיומי של המרחב העירוני, כלפי כלל התושבים, אך בה בעת היא שואפת לקדם ייצוג הולם של נשים בעירייה והקצאה של תקציבים המיועדים לטובת מענים אלו. ואכן יועצות רבות עמלו ועמלות להרחיב את מעגלי עשייתן כחלק מפעולות שנענו לדרישה של ה-OECD מהמדינות החברות בארגון, כדי לייצר מדיניות הערה באופן פעיל לפער המגדרי, במערכות ציבוריות וביניהן המרחב המוניציפאלי. לאורן של תובנות המיזם, הן ניסו ומנסות לתקצב מחדש את פעילותן כדי לקדם תהליכים שונים של Gender maintaining (הטמעת חשיבה מגדרית).

בחלוף הזמן התברר שההזמנה לקדם גישה ידידותית לנשים הפכה לעיתים לסוג של גימיק שמעודד ביטויים זולים לתפעול, הנקשרים באופן מכוון בעיקר למאפיינים חיצונים ושטחיים, וכאלה שמבטאים צרכים של אישה 'אחידה'1. טענתי אז ואני טוענת גם היום, שתהליכי הפחתת ערך אלו כלפי הניסיון לשפר חיי נשים במרחב המוניציפאלי מתנקזים למשל להפקה של מדבקות חניה ורודות, או לבנייה של מדרכה נטולת חריצים המתאימה לנעלי עקב, כלומר בעיקר ליוזמות השואפות לשפר תדמית ורושם של נשים 'מתעצמות'. פעולות אלו ממוססות את המעבר לפעולה מקדמת שינוי של ממש בתהליכי עומק, כדי שלא לערער על הקיים. כמו בפעולות אקטיביסטיות נוספות שמכוונות לרווחת נשים, נערות וילדות, לעיתים קרובות מתמקדים מיזמים כאלה בתוצרים שלא דורשים תקצוב גדול מדי, כשהם מחברים באופן "טבעי" נשים בעיקר לענייני טיפוח, יופי ו/או אימהות. וכך נמנע אתגור של הסדר העירוני הנכון (או של הסדר החברתי המצוי).

אולם, למרות הקשיים והחסמים שעמדו ועומדים בפני מי שחפצות לייצר שינוי עמוק, מתברר שהשדה המוניציפאלי חי, ער ובועט. נשים מודעות רבות (וגם גברים) שיודעות לרתום לעשייתן ארגונים בעלי כוח ורצון, לומדות לפתח מנגנונים שמאפשרים לקיים דיאלוג ער וקשוב ולייצר חיבורים רלוונטיים, במקום להסתפק בשינויים חיצוניים בלבד. יוזמה חדשה אחת לדוגמא, הינה תכנית "עיר לכולן" שהוקמה בשנת 2017 על ידי ארגון "איתך מעכי". מטרת היוזמה לפתח וליישם מודל פעולה עירוני אפקטיבי, ממוקד מגדר, הלומד בעיקר מהצלחות. למשל מהמודל שפועל בעיר ראשון לציון. כחלק מעקרונות תכנית 'עיר לכולן' הופעל ועד כה תהליכי שיתוף ציבור בערים עכו וטייבה, ובשנים הבאות (2019-20) גם בחיפה ובעכו.  לתהליכים אליהם מוזמנים גברים ונשים, בכירי העירייה ועובדיה, פעילי חברה אזרחית ונשות אקדמיה, כדי להכיר כשלב ראשון בידע ובניסיון של נשים בעיר ובזכותן להשמיע את קולן ולקבל מענה לצרכיהן במרחב הציבורי. בשלב השני לומדים\ות עובדי\ות העיריה הרלוונטיים כיצד להסתייע בארגונים וא\נשים על מנת לתווך בין צרכים וידע מצטבר. למידה כזו לצד למידה מערים אחרות שמקדמות תהליכים שונים, יכולה לסייע לטוות רשת פעילה של תובנות שעשויות לתקן לשפר ולעצב מציאות עירונית שונה, ולפתח עקרונות פעולה אשר יוטמעו לתוך תכניות העבודה והתקצוב. כך שנוכל בעתיד עם עקב ובלעדיו – למעוד פחות בפעולותינו לשיפור מתמשך במרחב העירוני, ובכלל.


1 דוגמאות רבות לתהליך הפחתת ערך זו, מופיעות בכתבה שכותרתה "מי צריכה חניה בוורוד", אשר פרסמתי באתר 'העוקץ' בשנת 2012.

שיתוף המאמר:

Facebook
WhatsApp
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *